YAZARLAR

ABŞ-ın F-35 şahininin kütləvi istehsalı başlanır - 20 il sonra

Sputnik-in hərbi icmalçısı hesab edir ki, artıq öyük satışların vaxtı çatıb, artıq mənfəət ABŞ Hərbi Hava Qüvvələrinin yüksək döyüş hazırlığından və Amerika müttəfiqlərinin təhlükəsizliyindən daha vacibdir.
Sputnik
BAKI, 20 mart - Sputnik. F-35 Lightning qırıcı-bombardmançı təyyarəsinin, Lockheed Martin-in müqaviləni qazanmasından 23 il və Lightning-in ilk uçuşundan 17 il sonra rəsmi olaraq istehsalına başlandı. Yəqin ki, 2024-cü ilə qədər istehsal xəttindən 1000 F-35 təyyarəsi çıxacaq - təlim və eksperimental seriyaya aid olan. Reallıqda nə dəyişdi?
ABŞ Hərbi Hava Qüvvələri 2025-ci il üçün sifarişini 21 ədəd azaldır və "Blok 4 modifikasiyasının təhlükələri üzündən yeni təyyarələri qəbul etmir". Mart ayında F-35 qırıcı-bombardmançı təyyarəsi B61-12 termonüvə bombasından istifadə etmək üçün rəsmi sertifikat aldı, lakin hələ də ciddi dizayn və proqram qüsurları var.
F-35 Lightning-in performansı, etibarlılığı və döyüş qabiliyyəti özünə inam yaratmağa davam edir. Budur, F-35-i beşinci nəsildən qəti şəkildə çıxaran çatışmazlıqların qısa siyahısı:
səsdən sürətli kreyser sürəti (forsajsız) – 850 km/saat;
səsdən sürətli uçuş zamanı 60 saniyədən sonra korpusun və gövdənin sıradan çıxması;
tələb olunan 8000 saat əvəzinə 2100 saatlıq aşağı resursa malik Pratt & Whitney F135 mühərriki;
“gözəgörünməzin” radarlarda görünməsi;
qüsurlar və proqram təminatının nasazlıqları - sistem konfliktləri, barotravma və pilotun oksigen təchizatında fasilələr.
F-35 təyyarəsi, arxiv
Yeni Technology Refresh 3 avionika kompüter inteqrasiyası, yeni AN/APG-85 radarı və Molniya elektron müharibə sistemi Blok 4 modifikasiyasının əsasını təşkil edir, lakin hələ də inkişaf və sınaq prosesindədir. Avtomatlaşdırılmış Logistika İnformasiya Sistemi (ALIS) yalnız Lockheed Martin videolarında qüsursuzdur. Nominal olaraq ən yeni F-35 Blok 4, montaj xəttini tərk edərkən, dayanacaqda (dalan nöqtədə) başa çatır və əsl modernləşməni gözləyir.
F-35-in orta qiyməti 100 milyon dollardır, bütün proqramın dəyəri 1,7 trilyon dollardan çoxdur, halbuki təyyarə döyüşə hazır deyil və heç vaxt orada iştirak etməyib. Üstəlik, ABŞ Hərbi Hava Qüvvələrinin F-35 qırıcılarının təxminən üçdə ikisi (440 ədəd) rəsmi olaraq uçuşa yararsızdır.
F-35-in bir çox kritik və 800 digər çatışmazlıqları Lockheed Martin-in hər il 150 "gizli" təyyarə istehsal etməsinə mane olmur.
Təhlükəli miflər və planlar
ABŞ hərbi analitikləri daha əvvəl ən uğursuz təyyarə layihələrinin siyahısını tərtib etmişdilər və F-35 Lightning II Pentaqonun tarixində ən pis beş təyyarəyə layiqincə daxil olmuşdur. Serial istehsal və Amerika marketinqi fərqlidir. Lockheed Martin-in 2023-cü ildə xalis mənfəəti 21% artaraq 6,92 milyard dollara çatıb.
Qaynar geosiyasi hadisələr və uzaqgörən təhdidlər fonunda F-35-ə xarici tələbat artır. Hətta Yunanıstan, Çexiya və Rumıniya kimi əvvəllər qeyri-mümkün olan namizədlər də müştəri növbəsində idilər. F-35-in kütləvi istehsalına icazə verilməsi mübahisəli görünür, lakin Pentaqonun Birgə Proqram Ofisi indi qırıcı üçün çoxillik müqavilələr bağlaya bilər.
Müdafiə nazirinin satınalma üzrə müşaviri Uilyam LaPlante xam F-35 təyyarəsini “müttəfiqlərimiz və tərəfdaşlarımızla qarşılıqlı fəaliyyətə imkan verən aparıcı sistem” hesab edir. Vaşinqtonun Avropada təbliğ etdiyi yeni mif:

“F-35A-nın nüvə zərbəsi qabiliyyəti NATO-nun nüvə qarşısının alınması mövqeyinə etibarlılıq əlavə edir. Təyyarənin düşmənin hava hücumundan müdafiə şəbəkələrinə nüfuz etmək və hədəfə gedən yolda özünü müdafiə etmək üçün unikal qabiliyyəti Rusiyanın heç vaxt üzləşmədiyi daimi qabiliyyət olacaq... F-35-in sağ qalma qabiliyyətinin artması Moskvanın bu hücumlara qarşı müdafiə qabiliyyətini çətinləşdirəcək”.

Məgər Avropa və ABŞ üçün bu cür “marketinq” intiharı deyilmi?
Əslində, birdəfəlik istifadə edilə bilən F-35 qırıcı-bombardmançı təyyarələri yalnız çox sayda dizayn və texnoloji qüsurları, yəni düşmənin hava hücumundan müdafiə və elektron müharibə sistemlərini sıçrayış istiqamətində çox yükləməklə kompensasiya edə bilər.
ABŞ Konqresi 2007-ci ildə Prompt Global Strike planını təsdiqlədi və maliyyələşdirdi. Belə bir zərbəni qarşısıalınmaz etmək üçün Vaşinqton Avropa və Asiya müttəfiqlərinə yüzlərlə və minlərlə F-35 satmağı planlaşdırır.
ABŞ Hərbi Hava Qüvvələrinə görə, təkcə RAF Lakenheath-in 48-ci Qırıcı Qanadından deyil, bütün F-35A-lar “nüvə sertifikatına sahib olacaq”. Avropada Rusiyaya qarşı kontinental nüvə arsenallarının yaradılmasına çağırışlar artır. ABŞ Finlandiya ilə Rusiyanın şimal-qərb sərhədlərində F-35-lərin əhəmiyyətli dərəcədə yerləşdirilməsi ilə bağlı danışıqlar aparır.
F-35-in düşməni gizli sistemi kəşf etməzdən əvvəl məhv etmək konsepsiyası praktikada heç vaxt sınaqdan keçirilməyib. Bununla belə, Newsweek əvvəllər B61-12 yeni taktiki termonüvə bombalarının F-35-ə bir uçuşda 310 mindən çox Moskva sakinini (bomba Rusiya paytaxtının mərkəzi hissəsinə düşməlidir) və ya 360 min Sankt-Peterburq sakinini məhv etməyə imkan verəcəyini bildirmişdi.
Vaşinqton Avropa vassallarının Rusiya Federasiyasına qarşı taktiki nüvə silahlarından kütləvi şəkildə istifadəsinə mərc edir. Əgər ABŞ və NATO arasında Rusiya (və ya Çin) ilə silahlı münaqişə zamanı göyərtəsində termonüvə bombaları olan molniyaların ən azı 10%-i hədəflərinə çatsa, ABŞ-ın bu oyununun qara qəpik qədər qiyməti yoxdur. Xüsusən də ABŞ-ın əsasən avropalı və asiyalı vassalları bütün təhqirlərin (hərfi və məcazi mənada) əvəzini ödəsələr.
Əslində, onlar artıq ödəyirlər. F-35 döyüş təyyarəsinin istismar xərcləri saatda təxminən 35 min dollardır. Avropa və Asiyada qeyri-döyüş xidmət şəraitində bir sıra qəzalar F-35-ə ümidsiz bir reputasiya verib. Belçika hətta F-35A-nın ilk partiyasını “texniki cəhətdən qeyri-qənaətbəxş” hesab edərək almaqdan imtina edib. Kamikadze müttəfiqlərinin əksəriyyəti və məhvə məhkum olan Birləşmiş Ştatların "qlobal zərbə"si üçün isə elə belə təyyarələr də kifayətdir.
Digər maraqlı xəbərləri həmçinin Sputnik Azərbaycan-ın Teleqram kanalından izləyin.